مسئول غرفه تخصصی حوزوی ائمه اطهار علیهم السلام ضمن تشریح جزئیات رشته کلام با گرایش سلفی پژوهی، پژوهش محوری را، از ویژگی‌های این مرکز تخصصی عنوان کرد.
حجت الاسلام سید مجید رباط جزی در حاشیه برگزاری اردوی مقاطع تحصیلی که به‌همت معاونت علمی حوزه علمیه خراسان در اردوگاه جوادالائمه علیه‌السلام گلبهار برگزار شد، به تشریح رشته کلام با گرایش سلفی پژوهی در مركز تخصصي حوزوي ائمه اطهار عليهم السلام پرداخت و پژوهش محوری را، یکی از ویژگی‌های این رشته تخصصی خواند و گفت: کلاس‌های طلاب از ابتدایی که وارد این مرکز می‌شوند، به دو بخش تقسیم می‌شود، در یکی از بخش‌ها استاد مباحث را، به صورت القایی برگزار می‌کند و سپس سؤال، منابعی و یا کتاب‌های جهت مراجعه معرفی می‌شود، که دانش پژوه باید پیرامون این موارد به تحقیق و پژوهش بپردازد‌.

وی با بیان اینکه پژوهش‌گران باید در این مرحله گزارش نویسی کتاب را انجام دهند، افزود: سال اول مباحث عقاید خاص و جریان شناسی مذاهب اهل سنت و گروه‌های سلفی معاصر تدریس می‌شود و در سال دوم و سوم تحصیلی بیشتر بر مبانی وهابیت و سلفی تمرکز می‌شود و در سال چهارم به مباحث پاسخگویی به شبهات پرداخته خواهد شد.

مسئول غرفه تخصصی حوزوی ائمه اطهار علیهم السلام اضافه کرد: طلاب در کنار رشته کلام، و در جهت تکمیل کردن این رشته، به مباحث فلسفی، منطقی، رجال و درایه مسلط خواهند شد.

وی ادامه داد: در پایه دوم و سوم تحصیلی تأکید جدی بر پژوهش است که طلاب پس از دریافت سوالات، موظف هستند پاسخ سوالات را، از کتب وهابیت و منابعی که به آنان اعلام شده است‌، جمع آوری کنند.

حجت‌الاسلام رباط جزی در خصوص بحث مقاله نوسی در این مرکز تخصصی گفت: طلاب از سال اول تحصیلی، موضوع مقاله خود را، پیشنهاد می‌دهند و پس‌از تصویب در گروه علمی، در نشریه مرکز چاپ خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر حدود ۵۰ طلبه در این مرکز تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

لازم به ذکر است؛ سلفیان اندیشه‌های غیراسلامی خویش را به عنوان تفکر سلف به جهانیان عرضه کرده و سعی در همراه سازی دیگر مسلمانان با خود را دارند؛ ایشان با حربه تکفیر به تفرقه میان مسلمانان دامن زده و چهره اسلام را با برداشت های ناصواب خشن و غیر واقعی جلوه داده اند، با توجه به وضعیت این تفکر در جهان اسلام، می توان آن را یکی از بزرگترین تهدیدات مکتب امامیه در عصر حاضر و آینده دانست. دفع این خطر ميسر نخواهد شد،‌ مگر با شناخت دقيق اندیشه مذاهب و نقد منصفانه كه از اهم وظايف مراكز حوزوي و دانشگاهي است.

طلاب این رشته پس از اتمام پایان‌نامه، موفق به دريافت مدرک سطح سه تخصّصی مي‌گردند.

تعداد بازدید :174
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.