گزارش نشست پژوهشی «ارزیابی واکنش گروه‌های تکفیری نسبت به علمیات طوفان الاقصی» مورخه 25آبان1402
      به گزارش معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، و هم زمان با بمباران بی¬رحمانه مردم مظلوم غزه توسط رژیم غاصب صهیونیستی و رشادت¬های بی¬بدیل مجاهدان اسلام در این جنگ، در  تاریخ 25 آبان 1402 هجری شمسی، نشست پژوهشی با عنوان « ارزیابی واکنش گروه‌های تکفیری نسبت به علمیات طوفان الاقصی » به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار گردید.
   در این نشست استاد محترم حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید فاطمی¬نژاد، مدیر محترم کارگروه جریان شناسی مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد مقدس، ابتدا به ریشه یابی و تشکیل اخوان المسلمین  مصر پرداخته و پس از آن به شاخه¬های اخوان-المسلمین در نظامی، سیاسی و تبلیغی اشاره نموده و افزودند: «هنگامی که کمپ دیوید 2 بین یاسر عرفات و اسرائیل رقم خورد همین مسئله باعث شد که برخی از رهبران اخوان المسلمین مصر از جمله شیخ احمد یاسین گروه حماس را تشکیل دهند که شاخه نظامی آن به نام المجاهدون الفلسطینیون را تشکیل شد لذا برخی از مجاهدان به بهانه قدرت¬طلبی یاسر عرفات، از حماس جدا شدند».


    ایشان ضمن بیان اینکه فعالیت¬های مهم حماس در چهار مقطع زمانی تقسیم می¬شود؛ افزودند اولین ضربه حماس به اسرائیل در سال  1989 میلادی و یعنی دقیقا  بعد از پایان جنگ افغانستان و شوروی سابق اتفاق افتاد، که این واقعه می¬تواند نشانه¬ای از روحیه¬بخشی و تاثیر پیروزی مجاهدان افغان¬العرب بر مجاهدان فلسطینی باشد. استاد فاطمی¬نژاد چهار گروه از سلفی-ها با رویکرد مدخلی در فلسطین را معرفی نموده و افزودند: «درست است که گروه¬های سلفی مدخلی در فلسطین وجود دارد اما این اصلا موجب نمی¬شود که فلسطینیان را ناصبی بدانیم».
   در ادامه دکتر فاطمی¬نژاد به گروه¬های جهادی و تکفیری فلسطین اشاره کردند و افزودند: «یکی از این گروه¬های گروه انصار جندالله، به رهبری عبداللطیف موسی معروف به ابو نور المقدسی بود که پس از آن که در سال 2006 اخوان با کسب آراء بیشتر وارد پارلمان فلسطین شد و حکومت را به دست گرفت، همین امر یکی از دلایل مهم اختلاف حماس با گروه های جهادی شد چرا که آن¬ها شرکت در انتخابات را حرام و موجب  شرک به خداوند و حتی کفر می-دانند». از این رو ایشان به جدایی المقدسی از القاعده در سال2006 پرداخته و چنین فرمودند: «المقدسی پس از جدایی از القاعده، در فلسطین گروه تشکیل می دهد و با حماس به شدت درگیر می¬شود تا آنجا که در مسجد ابن تیمیه «الاماره الاسلامیه فی اکناف بیت‌المقدس» را بنیان نهد که در پی آن، حماس مساجدشان را خراب نموده و همه را به قتل می¬رساند و همین امر منجر شد که در سال 2006 همه گروه های القاعده و یا منتسب به سلفیه جهادی، علیه حماس جبهه گرفته و آن را تکفیر می کنند. لذا ایمن الظواهری با هدف کنایه به حماس می¬گوید:« تشکیل حکومت به سبک غربی باعث می شود که جهاد از بین برود». وی در سال 2007 لحن خود را تغییر داده  و تصریح می¬کند: رهبران حماس به قطار انور سادات، قطار ذلت پیوستند، رهبران حماس حکمرانی فلسطین را فروختند».
   دکتر فاطمی¬نژاد ضمن بیان این نکته که برخی از شاخه¬های حماس، متاثر از ابن¬تیمیه¬ هستند اما چون تحت بیعت حماس هستند، اعتقاد به رهبری آیت الله¬العظمی خامنه ای هم دارند؛ به ماده 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر: «هرجا نهضت آزادی خواهی برای آزادی از ظلم و ستم قیام کند علیه ظالمین قیام می کند ایران باید حمایت کند» پرداخته و پس از آن به واکنش¬های گروه¬های تکفیری اشاره نمودند.
   ایشان اولین واکنش در حمایت از طوفان الاقصی را در 8اکتبر و از جانب القاعده هندوستان دانسته و گفتند: « روز 9 اکتبر القاعده یمن بیانیه می¬دهد و 11 القاعده سوریه و سومالی و 13 القاعده شمال آفریقا (مغرب) نیز از طوفان الاقصی حمایت می کنند اما هیچکدام از حماس حمایت نمی¬کنند بلکه حامی طوفان الاقصی می¬باشند». هرچند در گوشه و کنار، از سران القاعده سخنانی صادر شد که دال بر این بود که حمایت زبانی کافی نیست بلکه مثل جهاد اسامه بن لادن باید جهاد را در کل دنیا راه انداخت.
  ایشان در رابطه با واکنش داعش فرمودند: « داعش قبل از طوفان الاقصی، در سوریه با اخوانی¬ها درگیر بود و در فیلمی که به صورت رسمی منتشر شده آن¬ها در سال 1396 ، اثبات کرد که مسلمانان، نباید به حماس کمک کنند. اما بعد از طوفان الاقصی در ابتدا سران داعش هیچ واکنش نداشتند تا یک هفته البته در گروه¬های تلگرامی، حماس را همواره تکفیر می کردند. اما داعش در هفته نامه نبا شماره 412 ، از مردم مصیبت دیده غزه حمایت می کند و این یعنی مردم غزه را مسلمان می دانند و این نکته بسیار اهمیت دارد.» این گروهک در هفته دوم به سمت همدردی پیش می¬رود و بعد از طوفان الاقصی حمایت می¬کند و در هفته نامه اخیر خود، پیشنهاد می¬دهد: وظیفه شما مجاهدان این است که کمربند های انتحاری را ببندید و برای نابودی اسرائیل تلاش کنید».
  دکتر فاطمی¬نژاد واکنش وهابیت را در دو گروه مدخلی و سروری تقسیم کرده و دسته اول را در وادی تصحیح و مصادره مفاهیم به نفع خودشان تفسیر نموده و دسته دوم را در در فضای همدردی و تسلیت، تحلیل می¬نمایند.
    ایشان واکنش طالبان را در این معرکه، با همدردی و رویکرد سیاسی و کاملا متفاوت با زمان ملاعمر تحلیل کرده و در نهایت به واکنش برخی از کشور های عربی اشاره نمودند.
   استاد فاطمی نژاد در انتهای نشست به پرسش و پاسخ پرداخته و در جمع بندی فرمودند: «طوفان الاقصی می¬تواند کنشی باشد که موجب واکنش کل دنیا علیه ظلم و استکبار شده و ان شاء الله زمینه ظهور منجی عالم بشریت باشد اما اگر نخبگان جهان اسلام به دلایل مختلفی همچون ترس از حاکم و یا منافع و حسادت و... دست از حمایت هوشمند خود بکشند این جریان هم مانند بیداری اسلامی به حاشیه خواهد رفت».

 

 

تعداد بازدید :249
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.