به مناسبت سالروز نزول آیه مباهله، نشست پژوهشی «مفهوم شناسی و مصداق شناسی انفسنا در آیه مباهله از دیدگاه اهل سنت» به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار گردید.
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر طبسی، اصل ماجرای مباهله و شان نزول این آیه را از مسلمات تاریخی دانستند و در سه محور کلی به ارائه دیدگاه های خود پیرامون این موضوع پرداختند.
در محور اول ایشان به بیان هدف رسول خدا (ص) از این اقدام پرداخته و در نقد کسانی که علت این فعل پیامبر را اثبات گفتار خودشان میدانستند، چنین امری را کم لطفی به ساحت مقدس رسول خدا دانستند. از منظر ایشان اصلی ترین هدف رسول خدا (ص) اثبات برتری اهل البیت (ع) بوده است و نکته مهم در اینجاست که حتی زمخشری و آلوسی نیز در تبیین فلسفه رفتار رسول اکرم (ص) به همین مساله اشاره نموده‌اند.
در محور دوم این استاد حوزه و دانشگاه به تبیین مراد از انفسنا در آیه شریفه پرداختند. ابتدائا با بیان این نکته که مراد از انفسنا قطعا خود پیامبر نیستند، نظرات فخر رازی، حاکم نیشابوری، گنجی شافعی و ابن طلحه در مورد مصداق انفسنا را قرائت کردند که همگی بالاتفاق، مراد از انفسنا را شخص امیرالمومنین (ع) دانسته بودند.
ایشان در جمع بندی این محور این گونه بیان کردند که وقتی اثبات شد، امیرالمومنین (ع)،نفس پیامبر است، تمامی صفاتی که برای پیامبر اثبات شده است، برای ایشان نیز ثابت میگردد، یعنی ایشان اعلم امّت، افضل امّت و مانند رسول خدا(ص) دارای ملکه عصمت هستند. ایشان در تکمیل همین بخش با اشاره به روایت «علی منّی و انا من علی» به اثبات همین صفات از طریق این روایت پرداختند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در محور سوم بیانات خود، به نقل تحریفات مخالفین امیرالمومنین در رابطه با واقعه مباهله پرداختند. ابن عساکر در کتاب خود، حاضرین در مباهله را، ابوبکر، عمر،عثمان و امیرالمومنین به همراه یکی از فرزندانشان معرفی می کند در حالیکه اولا سند این روایت به دلیل حضور هیثم بن عدی مخدوش بوده ، ثانیا این تک روایت در مقابل روایات متعدد دیگری که حاضرین در مباهله را خمسه طیبه(ع) میداند، وجاهتی ندارد.
استاد طبسی در انتهای مباحث خود، پرداختن به مباهله را یکی از ضروری ترین فعالیتهای تبلیغی دانستند. ایشان با گلایه از صدا و سیما و نهادهای فرهنگی نسبت به کم کاری در معرفی ماجرای مباهله، این روز بزرگ را، نه تنها سند اثبات حقانیت شیعه نسبت به اهل سنت بلکه سند اثبات برتری تشیع بر مسیحیت دانستند زیرا بزرگان نجران طبق نقل فخر رازی میگویند که اگر خمسه طیبه (ص) آنها را نفرین کنند، تا روز قیامت نصرانی روی زمین باقی نخواهد ماند لذا مباهله یک مساله بین المللی بوده و باید برای مردم جهان تبیین شود.

تعداد بازدید :96
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.